Hoogbegaafdheidsonderwijs op 
de Burgerschool


Samen waar het kan, apart waar het moet.

Het is onze missie om goed passend onderwijs te realiseren voor al onze leerlingen. Dit betekent ook een aangepast aanbod voor onze hoogbegaafde leerlingen. Binnen de Burgerschool hebben we inmiddels evenveel hoogbegaafde leerlingen Burgerbreed als in de VHB klassen. Dit komt omdat wij in onze Burgerbrede groepen een voltijds aanbod voor onze HB leerlingen hebben. Om goed in te kunnen spelen op de behoeftes van onze leerlingen bieden wij vanaf komend schooljaar hoogbegaafdheidsonderwijs in drie verschillende settings aan: Burgerbreed, VHB onderwijs en Connect.

 

Hoogbegaafdheidsonderwijs Burgerbreed

In onze Burgerbrede groepen werken onze HB leerlingen veelal met dezelfde verrijkingsmaterialen als in de VHB groepen. Echter is de dag anders ingedeeld. In onze Burgerbrede groepen worden onze HB leerlingen vooraf getoetst met bijv. rekenen en spelling. Hierdoor weten we precies wat de leerling nog moet leren en ook wat de leerling niet meer hoeft te leren. De lesstof die de leerling nog niet beheerst wordt óók gecompact, de leerling heeft immers minder herhaling nodig. Naast het compacten, verrijken en verbreden hebben onze Burgerbrede groepen ook veel meer peers dan andere reguliere klassen. Ook maken zij gebruik van bijvoorbeeld onze pittige plus torens, de smartgames en werken ook met IPC.

Het Burgerschoolteam is een team met ervaring en affiniteit voor hoogbegaafde leerlingen waarin veelal gebruik wordt gemaakt van elkaars expertise en ervaring. Komend schooljaar starten we ook met HB café in onze Burgerbrede groepen. Bij HB café wordt de nadruk gelegd op het begrijpen van de werking van het brein en de invloed hiervan op de thema's waar deze leerlingen mee te maken krijgen, om zo normalisatie en acceptatie te bevorderen.

Voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs (VHB) 

Onze lesdagen in het VHB zijn verdeeld in drie blokken waaronder wij bij benadering de verschillende vakken onderbrengen. We starten de dag met het eerste blok, projecttijd. Dit doen we vanuit de filosofie dat we de dag graag zo uitdagend mogelijk starten. En wat is er nou uitdagender dan in het project duiken waar we meerdere weken achter elkaar bijna dagelijks aan werken. In deze projecten zitten veel HOD-opdrachten verweven, waarbij de kinderen dus analyseren, evalueren en creëren. Hiermee hopen wij 'de toon voor de dag' te zetten en we willen dat de kinderen hier hun energie in stoppen. We vinden het belangrijk dat de kinderen hierbij ‘aan gaan staan’. Hierin is een stukje autonomie heel belangrijk.

Het tweede blok is werktijd, waarin gewerkt wordt aan de schoolse vakken zoals rekenen en spelling. Omdat ook onze VHB groepen heterogene groepen zijn is het aanbod voor deze vakken per leerling verschillend.

Pas aan het einde van de dag is het tijd voor het derde blok: ontwikkeltijd. Hierin komen vakken aan bod waar we de kinderen in willen prikkelen. Executieve functies worden getraind, het onderwerp ‘hoogbegaafdheid’ wordt verkend en denk ook aan keuzevak waarbij de leerlingen zelf bepalen wat zij zelf willen leren.

Connect groep 

Onze Connect groep zal komend schooljaar van start gaan op de Burgerschool in Dokkum. Deze groep is bedoeld voor hoogbegaafde kinderen in de basisschoolleeftijd die vanwege een grotere ondersteuningsbehoefte en zorgvraag belemmerd worden in het volgen van onderwijs en daardoor (bijna) niet meer naar school gaan. In de Connect groep creëren we een onderwijs-zorg omgeving waarin kinderen gefaseerd en op eigen tempo kunnen groeien van zorg naar (deels) onderwijs, met aandacht voor hun individuele behoeften, tempo en mogelijkheden.

Ons doel is om een veilige omgeving te bieden waar kinderen kunnen gedijen op sociaal, emotioneel, cognitief en didactisch gebied, zodat zij stapsgewijs kunnen toewerken naar onderwijs. We begrijpen dat de stap naar onderwijs soms nog niet haalbaar is voor sommige kinderen. Daarom willen we een brug slaan om hen te ondersteunen en te begeleiden op hun unieke ontwikkelingspad. In deze setting geldt een groepsgrootte van maximaal 12 kinderen en zullen altijd 3 medewerkers aanwezig zijn. Aangezien we in drie verschillende ruimtes werken, zullen de kinderen in de praktijk in nog kleinere groepjes werken. In het atelier kunnen kinderen werken aan hun eigen projecten of even rust vinden. Er zullen ook regelmatig keuzeactiviteiten worden aangeboden in het atelier.

In de onderwijsruimte kunnen kinderen werken aan onderwijsdoelen. In eerste instantie zullen we dit niet direct heel "schools" aanpakken, maar eerst werken vanuit het interessegebied van het kind. In de derde ruimte zal er meer individueel en soms in kleine groepen worden gewerkt aan hun eigen doelen. Door te werken met verschillende fases, streven we naar een gestructureerde en geleidelijke overgang van intensieve zorg naar een succesvolle re-integratie in het onderwijs.

We willen benadrukken dat de fases flexibel zijn en dat niet ieder kind in fase 4 zal komen. Het kind mag op eigen tempo door deze fases gaan.

Fase 1 einddoel: De leerling kan structureel het vooraf afgesproken aantal dagen aanwezig zijn.

Fase 2 einddoel: De leerling kan werken aan zelfgekozen projecten en omgaan met succescriteria en deadlines voor dit project.

Fase 3 einddoel: De leerling volgt ongeveer 80% van de tijd onderwijs en ontvangt ongeveer 20% van de tijd zorg.

Fase 4 einddoel: De leerling maakt gefaseerd de overgang naar een andere onderwijssetting.